Top
 

Om Anna & Anna

Anna & Anna välkomnar dig!

Anna och Anna är dina guider och yogalärare på Yatra Yogaresor. Vi förenar kärleken till yogan med entusiasm för att möta nya kulturer på ett hållbart sätt. Vi är båda världsresenärer sedan barnsben och kan se värdet både av att möta nya miljöer och att komma iväg från vardagen och vara med om det där “lilla extra”. Vi önskar dela en yoga som kommer från hjärtat och som kan inspirera till ett liv i harmoni.

Om att yoga med oss
Vi har tillsammans en bred erfarenhet av yoga där vi båda praktiserat yoga i mer än 15 år i olika stilar för flertalet lärare. Därför kan vi möta en bred grupp elever, både i mjukare och aktivare yogaklasser. På våra retreater och resor möts vi i dagliga yogaklasser, ofta minst två.
Det kan även ingå element som pranayama (andningsövningar), japa (upprepande av mantra), intentionsbord och meditation, samt inspirera till hur yoga kan vara en hållbar och hälsosam livsstil. Vi studerar båda vedanta, klassisk Vedisk filosofi; läran om att du är hel och komplett precis som du är.

Anna Sunesson

är Sama, Yin och Restorative -yogalärare. Som 19-åring åkte Anna till Indien och mötte yoga och meditation. Sedan dess är yoga en central del i hennes liv, både på och utanför mattan. Hon inspirerar gärna till hur yoga kan vara en välgörande livsstil.

Anna undervisar intuitivt och är närvarande med sina elevers behov i centrum. På en Samayoga-klass kan du få möta till exempel hjärtöppnande mjuka flöden, avspänning, core-stabilitet och en skön avslappning.

Anna bor i Hölö ca 45 minuter söder om Stockholm, och är vid sidan av yogan en passionerad ekologisk trädgårdsmästare med en stor kärlek för vår planet.

“Idag undervisar jag en yoga som på ett mjukt men effektivt sätt tar hand om både kropp och sinne, samt både bygger upp och stressar av. Men jag ser också värdet av att guida in till hjärtat och magcentrat. Hjärtat för att vila i att vi är helt okej som vi är. Magen för att det finns en sån kraft att hitta där, till riktning i livet.

Jag kan ärligt säga att yoga har gjort en stor skillnad för mig. För varje år som går kan jag mer slappna i kroppen och mig själv, och vila i tillvaron som den är – också när den inte bara är sammetslen.

Urval av utbildningar:
Samayoga Lärarutbildningen (Sky Akasha)
Yin och Restorative Yoga Lärarutbildningar (Magdalena Mcweld)
Yogaterapi (Dr Ganesh Mohan)
Tidigare studier i och praktiserande av Sivanandayoga, Iyengaryoga, ayurveda och Buddhistisk meditation.
Sedan 6 år tillbaka en del av teamet och lärarna på Samayoga Lärarutbildningen.

Anna Asplund

är anusarainspirerad hathayogalärare, mediyoga intruktör och yinyogalärare. Anna mötte yogan för 20 år sedanoch det var kärlek vid första ögonkastet. Sedan dess har yogan varit en central del av hennes liv och resan har flödat vidare genom många olika former av yoga. Anna fascineras av och älskar rörelse i olika former och förutom yogan berikas livet av dans, kontaktimprovisation och träning. Hon har varit med och drivit yogastudios i Göteborg och Skåne. Hennes hathayoga klasser är ofta lekfullt fysiskt aktiva med fokus på teknik och styrka kopplat till närvaro och andning. Hon väver också in tekniker och närvaro från Embodied flow med inspiration från body mind centering.

Anna bor numera i Skåne med familj och barn. Hon driver det svenska klädmärket “Saprema of Sweden” som är en av skandinaviens största yogaklädmärken. Hon har sidoverksamhet som doula och massör och har tidigare arbetat som leg. Sjuksköterska inom vården i Sverige.
“Yogans värld är så rik och mångfasetterad och jag önskar i min unvervisning att bjuda in till både fysiskt stärkande, läkande asanautövning och tekniker för djupare närvaro och lugn i sinnet. Min önskan är att du ska känna dig sedd av mig som lärare och uppleva djupare närvaro i dig själv när klassen är över. Jag vill bjuda in till att leva yogan även utanför mattan, att möta livet som det är med ett öppet hjärta och omfamna hela spektrat av dig med respekt och ödmjukhet. Jag leder klasser i yoga men tror egentligen inte att det finns lärare och elev -vi lär alla av varandra.

Urval av utbildningar:

Anusarainspirerad Hathayoga lärarutbildning 200 h (Yoga Buddhi)
Embodied Flow Yogateacher training 200h (Tara Judelle & Scott Lyons)
YinYoga Lärarutbildning (Magdalena Mcweld)
Mediyoga instruktörsutbilning (Mediyoga institutet)
Andra utbildningar och praktiserande inom Ashtangayoga, Iyengaryoga, Body Mind Centering, Anusarayoga med bla Sianna Sherman och Samayoga.

När du yogar med oss så kan du få möta följande yogastilar och element:

Anusarayoga är en aktiv form av hathayoga där fokus ligger på medveten närvaro och alignment – vilket betyder att vi lär oss att utföra yogaställningarna (asanas) på ett säkert och hälsosamt sätt. Med hjälp av olika tekniker (Alignment principles) hjälper vi kroppen att hitta balans och därigenom hitta en starkare och friskare kropp. Ett urval av tekniker som används är muskulär och organisk energi, spiraler och loopar.

Body Mind Centering  är en metod för “embodied approach”  till rörelse, kroppen och medvetandet. Man lär sig tekniker för att “lära om” och hitta kroppens naturliga rörelsemönster, men också rörelse relaterat till kroppens olika strukturer såsom organ, skelett, nervsystem osv. BMC tittar också närmare på människans naturliga utvecklingsmönster för fysisk rörelse hos foster och barn. Man använder också röst, beröring och sinne.  

Embodied flow är en form av yoga som är inspirerat av många olika hathayogatraditioner, tantrisk filosofi och somatiska rörelsesystem. Framförallt vävs tekniker från body mind centering in i yogans rörelser och filosofi. Denna yoga strävar efter en känsla av naturlig rörelse i kontakt och fysisk styrka  och påminner oss om att vi oftast är våra egna bästa lärare och därigenom varandets visdom i kroppen. Klasserna kan vara allt från mjuka och långsamma till hårt fysiskt aktiva.

Hathayogans positioner stärker och mjukar upp våra kroppar, lugnar ner vårt sinne, balanserar våra inre organ, matsmältning, hormonsystem och nervsystem.

Anusara och Samayoga är två olika varianter av hatha yoga.

Meditation görs oftast sittande, liggande eller stående och finns i många olika former. En möjlighet att slappna av sinnet och landa i kroppen och nuet som det är.

Japa är en form av meditation där vi upprepar en vers, ofta på sanskrit, och ett effektivt sätt att rikta vårt sinne.

Medicinsk yoga är en lugn form av yoga med övningar inspirerade från Kundaliniyoga. Passen har alltid avslappning mellan övningar och en avslutande meditation. Man brukar säga att det är en terapeutisk yogaform och den används även av sjukvårdspersonal inom vården ibland istället för eller som komplement till annan vård och medicinering. Det forskas om Mediyoga bland annat på danderyds sjukhus.

Pranayama är yogiska andningsövningar för hälsa och välmående.

Restorative yoga liknar yinyoga och är ännu mjukare och otroligt avslappnande och avstressande. Med hjälp av kuddar, block och filtar lägger vi oss i försiktigt stretchande positioner ca 8 – 12 minuter. Var redo att möta dig själv på ett mjukt och nära vis.

Samayoga  är en mjuk form av hathayoga, intuitivt guidade med värme och omtanke, som passar de flesta kroppar. Klasserna har sin bas i att flöda genom fysiska yogapositioner kopplat till andning samt ibland kortare meditationer och mantran. Det finns influenser av qi gong flöden och mjuka sekvenser för ryggraden från kundaliniyogan. Samayoga kan bjuda på  en möjlighet att landa in i nuet med acceptans för livet och dig själv här och nu.

Vedanta är läran om att du och är hel och fullkomlig precis som du är, här och nu. Vi kommer inte att undervisa i vedanta men eftersom vi båda studerat detta i ca 10 år så lyser den vediska visdomen genom ibland.

Yinyoga  Här håller vi avslappnade yogapositioner en längre tid, och fokuserar på att möta kroppen i dess djupare vävnader på ett meditativt sätt. Med andning och närvaro övar vi på att landa i nuet med acceptans för livet och dig själv här och nu.