Top

Yogastilar

När du yogar med oss så kan du få möta följande yogastilar och element:

Anusarayoga är en aktiv form av hathayoga där fokus ligger på medveten närvaro och alignment – vilket betyder att vi lär oss att utföra yogaställningarna (asanas) på ett säkert och hälsosamt sätt. Med hjälp av olika tekniker (Alignment principles) hjälper vi kroppen att hitta balans och därigenom hitta en starkare och friskare kropp. Ett urval av tekniker som används är muskulär och organisk energi, spiraler och loopar.

Body Mind Centering  är en metod för “embodied approach”  till rörelse, kroppen och medvetandet. Man lär sig tekniker för att “lära om” och hitta kroppens naturliga rörelsemönster, men också rörelse relaterat till kroppens olika strukturer såsom organ, skelett, nervsystem osv. BMC tittar också närmare på människans naturliga utvecklingsmönster för fysisk rörelse hos foster och barn. Man använder också röst, beröring och sinne.  

Embodied flow är en form av yoga som är inspirerat av många olika hathayogatraditioner, tantrisk filosofi och somatiska rörelsesystem. Framförallt vävs tekniker från body mind centering in i yogans rörelser och filosofi. Denna yoga strävar efter en känsla av naturlig rörelse i kontakt och fysisk styrka  och påminner oss om att vi oftast är våra egna bästa lärare och därigenom varandets visdom i kroppen. Klasserna kan vara allt från mjuka och långsamma till hårt fysiskt aktiva.

Hathayogans positioner stärker och mjukar upp våra kroppar, lugnar ner vårt sinne, balanserar våra inre organ, matsmältning, hormonsystem och nervsystem.

Anusara och Samayoga är två olika varianter av hatha yoga.

Meditation görs oftast sittande, liggande eller stående och finns i många olika former. En möjlighet att slappna av sinnet och landa i kroppen och nuet som det är.

Japa är en form av meditation där vi upprepar en vers, ofta på sanskrit, och ett effektivt sätt att rikta vårt sinne.

Medicinsk yoga är en lugn form av yoga med övningar inspirerade från Kundaliniyoga. Passen har alltid avslappning mellan övningar och en avslutande meditation. Man brukar säga att det är en terapeutisk yogaform och den används även av sjukvårdspersonal inom vården ibland istället för eller som komplement till annan vård och medicinering. Det forskas om Mediyoga bland annat på danderyds sjukhus.

Pranayama är yogiska andningsövningar för hälsa och välmående.

Restorative yoga liknar yinyoga och är ännu mjukare och otroligt avslappnande och avstressande. Med hjälp av kuddar, block och filtar lägger vi oss i försiktigt stretchande positioner ca 8 – 12 minuter. Var redo att möta dig själv på ett mjukt och nära vis.

Samayoga  är en mjuk form av hathayoga, intuitivt guidade med värme och omtanke, som passar de flesta kroppar. Klasserna har sin bas i att flöda genom fysiska yogapositioner kopplat till andning samt ibland kortare meditationer och mantran. Det finns influenser av qi gong flöden och mjuka sekvenser för ryggraden från kundaliniyogan. Samayoga kan bjuda på  en möjlighet att landa in i nuet med acceptans för livet och dig själv här och nu.

Vedanta är läran om att du och är hel och fullkomlig precis som du är, här och nu. Vi kommer inte att undervisa i vedanta men eftersom vi båda studerat detta i ca 10 år så lyser den vediska visdomen genom ibland.

Yinyoga  Här håller vi avslappnade yogapositioner en längre tid, och fokuserar på att möta kroppen i dess djupare vävnader på ett meditativt sätt. Med andning och närvaro övar vi på att landa i nuet med acceptans för livet och dig själv här och nu.